LogoEFK87
ArtiklerBillederFlyveskolenOm EFK87
Banner
Banner shadow
27
Klubben
Facebook Youtube
Vejret
Sidst opdateret 19.11.2015

Hvem er vi

EFK87 er Danmarks første og største special klub for el-flyvning. Vi spænder over hele flyvespektret, lige fra hyggeflyvning til top performance modeller, og indenfor alle flyvediscipliner: Svæveflyvning, kunstflyvning, skalaflyvning, impeller og helikoptere.

Vores flyveplads ligger vest for Måløv ca. 20 kilometer fra København på vejen til Frederikssund. Vi deler plads med Ultralight-fly klubben Albatros, så fly-atmosfæren er i top.

Albatros klubhuset ("Det store klubhus" eller "The-huset") er veludstyret til møder, undervisning og foredrag. Vi benytter det typisk lejlighedsvis til større arrangementer. Til daglig bruger vi vores eget klubhus ("Det lille klubhus") som ligger ved selve modelflyvepladsen og er udstyret med 220V, lys, varme og køleskab og sidst men ikke mindst: Et ladestrømsanlæg med en udvendige ladeskinner. Ladeskinnerne leverer hhv. 12v/25v og kan hver i sær levere 150A. Dette er mere end rigeligt til selv en dag med mange på pladsen

Vores plads er godkendt til stormodeller (over 7 kg), ligesom vi også har en stormodel kontrollant. Vi har ligeledes A, S og H certifikats kontrollanter, så der er også mulighed for at erhverve sig certifikater.

EFK87´s historie

EFK87 blev etableret i 1987 af en gruppe el-flyvnings entusiaster. Flyvning foregik på den nedlagte sportsflyveplads i Skovlunde nær Ballerup Idrætspark.

EFK87 var dengang forgangsklub for el-flyvning, som endnu ikke rigtigt havde slået an i Danmark. I dag er el-flyvning veletableret. Det kan f.eks. ses af de mange artikler i "Modelflyvenyt", Modelflyvning Danmarks officielle medlemsblad, og omfanget af el-udstyr i hobbyforretninger.

I de første år var det specielt el-drevet svæveflyvning der var hovedaktiviteten. Det var meget naturligt fordi Skovlunde var en plads, hvor man ikke kunne anlægge en rigtig startbane til fly med hjul, så der var kun mulighed for håndkastsmodeller. Igennem alle årene ledte EFK87 derfor efter en egnet plads og i 1997 fik vi etableret vores nuværende plads i Måløv i et samarbejde med Ultralight-fly klubben Albatros. I dag har EFK87 en komplet flyveplads med en velplejet startbane i et flot naturskønt område, med dertilhørende klubhus.

Hvorfor flyve med el

El er den enkle, rene og støjsvage energi til modelflyvning. Udover den simpelhed og driftsikkerhed el-motoren giver, er mange også betaget af teknikken og den rivende teknologiske udvikling vi er en del af.

El-flyvning er i dag en veletableret hobby med et enormt udvalg i både modeller og el-teknik. Med den rivende udvikling der er sket på LithiumPolymer (LiPo) batteriteknologien, er den eneste ulempe ved el-flyving den lidt kortere flyve tid per "tankning" der er for visse modeltyper.

Da elmotoren ikke vibrerer, som en forbrænding motor, vil modellerne ofte kunne designes lettere en en konventionel brændstofmodel. Dermed vil vægt kraft forholdet for en el-model ofte være betydeligt større end for en brændstofmodel.

Det at man slipper for oliedryp samt omfattende rengøring af sin model, som som der er ved brændstofs modellen, taler jo også til el-flyvningens fordel.

Hvad koster det?

El-flyvning er en ikke længere noget eksotisk og dyrt. Et begynderfly kan anskaffes for ca 1500 – 3000 kr, og en mindre helikopter kan typisk erhverves for ca 2000 – 4000 kr. Grunden til merprisen i forhold til et fly er at helikopteren kræver lidt mere avanceret elektronik samt en lidt mere avanceret fjernstyring.

Udstyr som fjernstyring, lader og Lipo´er, som udgør en betragtelig del af den samlede pris, skal naturligvis kun anskaffes en gang og kan genbruges til de næste modeller. Selvfølgelig er der næsten ingen grænser for hvor mange penge man kan få brugt hvis man vil have "state of the art" udstyr og modeller. I den anden ende af skalaen er der de helt små indendørsmodeller til flyving i sportshaller eller en lille indendørshelikopter som du kan flyve med hjemme i dagligstuen.

Drift omkostninger er der ikke så mange af: Lipo batterier holder typisk 2 – 3 år så den største driftsomkostning afhænger af dygtigheden af piloten (læs: hvor tit man styrter ned!). Normalt er de fleste begyndermodeller, som typisk er fremstillet af en slags hårdt flamingoskum kaldet EPP, ret solide. Skulle uheldet være ude så er de oftest nemme at lime sammen igen.

Byggemøder

Byggemøderne er samlingspunktet i EFK87´s klubliv udenfor pladsen. Normalt bruger vi byggemøderne til vores byggeprojekter – det er jo altid sjovere at bygge sammen med andre og måske er der også nogen der kan hjælpe eller give gode råd eller ideer til hvordan problemer kan løses.

Der laves ind imellem klubprojekter, dvs. modeller som vi bygger i fællesskab ligesom er afholdes temaftener om f.eks helikoptersetup, aerodynamik, svæveflyvning.

Der er afholdes normalt byggemøde i hver torsdag som afholdes i et af klubbens medlemmers kælderværksted.

Værkstedet er udstyret med alt til faget hørende værktøj inklusive komplet udstyr til skumskæring. Der er søjleboremaksine, mini-drill, hobby rundsav, dekupørsav og komplet elektronik værksted samt adskillige arbejdsborde så der kan arbejdes på flere byggerier samtidig.

Indmeldelse
Hvis du gerne vil meldes ind i EFK87 skal du bare kontakte kasseren i EFK87 (se mail adresse under Bestyrelsen)

Eneste betingelse for optagelse som medlem af EFK87 er at du er medlem af Modelflyvning Danmark , således at du er omfattet af den eneste tilgængelige ansvarsforsikring for modelflyvepiloter som er en del af medlemsskabet af Modelflyvning Danmark. Familiens almindelige ansvarsforsikring dækker IKKE modelflyvning.

Aktivitet på pladsen
Activity_status
Hvad sker der i dag?
Skoleflyvning
Activity_status
Ingen skoleflyvning i dag
Vi er medlem af
Modelflyvning Danmark
DGI
Vi er sponsoreret af
Tuborgfondet
Fog