LogoEFK87
ArtiklerBillederFlyveskolenOm EFK87
Banner
Banner shadow
20
Artikler
Facebook EFK87 YouTube channel
Vejret
Hvorfor flyve med el?Sidst opdateret 26.11.2013

El flyvning er drømmen om den enkle, rene og støjsvage energi

Alle os, som flyver el-fly, er betaget af enkelheden og forståeligheden af el-konceptet. Og vi er også betaget af udfordringerne og den udvikling vi er en del af.

Vi er betaget af renheden i energien, ingen farlige vædsker, ingen røg- eller lugt gener.

Allermest er vi måske betaget over stilheden, og det er vores omverden også. Stilheden giver frihed fordi vi ikke generer nogen med vores fly.

El-flyvning er idag en veletableret hobby med et enormt udvalg i både modeller og el-teknik.

Fordelene og ulemper ved el-flyvning

Inden vi skamløst besynger fordelene ved el-flyvning, er det rimeligt lige at få afsluttet den eneste alvorlige ulempe først: Vægten af vores batterier.

Vores brændstof er elektrisk strøm, dvs. elektroner som farer i gennem el-motoren. Elektroner er meget lette, vejer næsten ingenting, men den tank vi opbevarer dem i, batteriet eller akkumulatoren, er meget tung. For at opbevare samme energimængde, som er indeholdt i 100 gram flydende brændstof, skal vi bruge en akkumulator der vejer ca. 10 gange så meget dvs. 1 kg! Det betyder i praksis, at vores flyvetid bliver begrænset. Flyvetiden for typiske el-fly ligger på 5-10 minutter, for brændstofmodeller ligger det typisk på det dobbelte. Og medens en brændstof model bliver lettere og lettere eftehånden som man bruger brændstoffet, ja så bliver el-modellen ved med at veje det samme, uanset hvor længe man flyver.

Men igennem de 20 år, vi har fløjet el-flyvning, er akkumulatorerne konstant blevet forbedret og er idag omkring 50% bedre end i begyndelsen. Nye akkumulatortyper er under anmarch og vi foventer inden for de næste 5 år at kunne komme i nærheden af et 5/1 forhold mellem akkumulator og brændstofvægt. Og alle de moderne batteridrevne apparater er en stor hjælp for udviklingen af akkumulatorer til el-flyvning.

Men nu til de store fordele ved el-flyvning, som rigeligt kompenserer denne ene ulempe:

Friheden

Stilhden giver frihed. Når man flyver el, er man fri for alle de restriktioner, som ellers er pålagt modelflyvning. Flere og flere modelflyvepladser i Danmark bliver nedlagt eller må flytte, netop på grund af støjklager fra naboer, og flere og flere modelflyvepladser får påbudt indskrænkede flyvetider etc.

Med el-fly kan du flyve hvorsomhelst og nårsomhelst alene i henhold til luftfartsloven. Miljøgodkendelser er ikke nødvendige.

Du kan teste din motor i din lejlighed eller din have, uden at naboerne klager.

Du er fri for at skulle håndtere flydende brændstof, som er klassificeret som gift og derfor kun kan indkøbes under særlige tilladelser.

Du er fri, næsten som fuglen.

Forenklingen

En el-model er enkel. El-motorer kører vibrationsfrit og tørt. Motor installationen er derfor simpel og let og vi skal ikke beskytte modellen mod flydende opløsningsmidler som brændstof og udstødningsgasser, ej heller skal vi rengøre modellen efter endt flyvning.

For at flyve el-flyvning, skal man bruge en motor, en akku, en elektronisk motorkontrol og en oplader, det er alt. Med et brændstoffly skal du også bruge et gløderørsbatteri, en beholder med brændstof/pumpe og en dunk sæbevand og klude.

Den enkle montage af motorer og opbygningen af en el-model i almindelighed, giver en betragtelig vægtbesparelse. Denne vægtbesparelse betyder, at vi meget mærkbart kan kompensere for vægten af akkumulatoren. Vi kan også spare vægten af modtagerbatteriet, vi bruger lidt strøm fra motorbatteriet til at trække radioudstyret.

Har du et uheld, kan du meget let lime din model sammen igen. Alt træ og skum mv. er tørt og fedtfrit. Det er noget mere kompliceret med en brændstofmodel, som kan være så indfedtet, at det kan være svært at få limen til at binde.

Fleksibilitet og fantasi

El-flyvningens fleksibilitet har sat fantasien igang og man bliver forundret over, hvad der findes på.. Det seneste lune er er små, og meget lette modeller til indendørs brug.

Noget af det smukkeste og delikateste i denne genre er "Dagligstue helikopterne" (*Pixel ). Tænk engang, en lille radiostyret el-helikopter du kan flyve rundt med i din lejlighed!

Enkle designs, som ikke kan lade sig gøre med brændstofmotorer, er f.eks. modeller skåret i skum og samlet med tape (*Blue Foamie)!

*Modeller med mange motorer er pludselig blevet lette at lave. Der er ikke nogen synkroniseringsproblemer, el-motorer går ikke i stå, det er let at bygge ledninger ind i en vinge fremfor trækstænger til gas og brændstofslanger. Det er ikke så tit vi ser flermotorede brændstofmodeller. Det er derimod begyndt at vrimle med flermotorede el-modeller.

Tænk engang på den store Antonov med 6 el-impellere som blev vist i Asbach i 1997. Det tror jeg aldrig vi kommer til at se med brændstofmotorer. Det er alt for indviklet og bekosteligt.

Finanserne

El-flyvning er en billig hobby for den almindelige hobby pilot. Gode el-motorer koster under 300 kr., de fleste ligger på 50-200 kr. Og passer man på dem, holder de længe. En god akkumulator koster 300-400 kr. Et godt ladeapparat koster under 1.000 kr. En god fartregulator koster 500 kr.

Den samlede pris, man vil ofre på sin el-hobby er kun betinget af hvor mange modeller, man ønsker operationsklare og hvor mange akkumulatorer man ønsker i reserve.

Men man kan også bruge rigtig mange penge på el-fly. De bedste supermotoer med avancerede fartregulatorer kan godt koste op imod 4.000 kr. Og en færdigmodel støbt i glasfiber kan koste op imod 5.000 kr. Men så kan man også være med helt fremme i toppen af klassementet i el-konkurrencer. Men igen, skal man op på et tilsvarende niveau med brændstofmodeller, ja så er det også meget kostbart.

( Sidst opdateret 17.02.2004 )

Aktivitet på pladsen
Activity_status
Hvad sker der i dag?
Skoleflyvning
Activity_status
I dag er der skoleflyvning
Vi er medlem af
Modelflyvning Danmark
DGI