LogoEFK87
ArtiklerBillederFlyveskolenOm EFK87
Banner
Banner shadow
28
Artikler
Facebook EFK87 YouTube channel
Vejret
EFK87´s gode råd til begynderneSidst opdateret 26.10.2013

Det er altid klogt at spørge om gode råd, når man bevæger sig ind på et område man ikke har været på før. Og heldigvis er folk i vores sport endda særdeles velvillige til at øse af deres viden og erfaring.

Så det bedste råd er altid: Kig ud på flyvepladsen, vi elsker at snakke om elflyvning.

Hvad skal man købe og hvor?

??

Hvorfor skal man være medlem af Modelflyvning Danmark?

Modelflyvning hører ind under luftfartsloven og i denne kræves en lovpligtig ansvarsforsikring og den er dyr, hvis man tegner den som enkeltperson. Vi RC-piloter har derfor stiftet Modelflyvning Danmark (tidligere RC-Unionen) tilbage i slutningen af 60'erne for dels at få en billig "gruppe" forsikring og dels for at få en interesseorganisation, som kan varetage vores interesser.

Modelflyvning Danmark er derfor den organisation, som de offentlige myndigheder forhandler med, når der f.eks. skal skaffes flere radiokanaler og når der skal revideres i modelflyvningsbekendtgørelser i Statens Luftfartsvæsen.

Er der noget man selv kan gøre for at komme hurtigere i gang

Læs Peter Bech's artikel fra 1997 om Fup og fakta om modelflyvning for begyndere og prøv at gøre som der står, nemlig at lege med en fjernstyret bil: Lær at dreje til begge sider, køre slalom imod dig selv, lær at køre kontrolleret, dvs. store og små kurver, hurtigt, mellemhurtigt og langsomt.

Øv dig også i en flysimulator på en computer, hvis du har adgang til sådan en.

Og sidst men ikke mindst, lær noget om aerodynamik, så du bedre forstår, hvorfor vi overhovedet kan flyve og styre modellerne.

Hvor meget forstand på el-teknik skal man have

Der kræves ikke mere forstand på el-teknik end det alle danskere lærer i folkeskolen, nemlig ohms-lov og watt-ligningen. Ohms-lov hjælper os med at forstå, hvorfor kraftige guldstik og tykke ledninger giver mere flyvetid og power end de grå 220V ledninger med skruemuffer. Og hvorfor sidstnævnte er gode nok til 220V men elendige til el-flyvning.

Og watt-ligningen giver et fingerpeg om, hvor meget kraft man fyrer af i motoren og hvor meget ”brændstof” man har i tanken, dvs. hvor lang flyvetid man har.

Men man kan også downloade programmer som ”MotoCalc” og taste et par parametere ind, så ordner den resten.

Men een ting er vigtig: Man SKAL lære at lodde, hvis man da ikke kan i forvejen. En sejler har sin nål og tråd, vi har vores loddekolbe og loddetin.

Oprindeligt skrevet af Peter Bech

Sidst opdateret 25.02.2010

Aktivitet på pladsen
Activity_status
Hvad sker der i dag?
Skoleflyvning
Activity_status
Ingen skoleflyvning i dag
Vi er medlem af
Modelflyvning Danmark
DGI